Монотеизмът /вярата в съществуването на един бог/, колкото и да е странно възниква в древен политеистичен /вярата в повече божества/ Египет. Официално култа към преклонението само пред един бог е въведен от египетския фараон Ехнатон, който става първия монотеист в света.
В
една от залите на музея в Кайро има специална експозиция посветена на
най-интересния и в същото време противоречив владетел на Египет.Ключът
за разбирането на направеното от владетеля Аменхотеп IV, по-известен
като Ехнатон се крие в едно изречение - жречеството е истинската същност на Египет. За
да разберем в пълнота делото на един забележителен древен цар и
религиозната реформа, която става венеца на неговия живот, и, трябва да
разгледаме и същността на жречеството и ролята на жреците за властта и
управлението в онези времена. На върха на политическата и
религиозната власт в древен Египет стои царя /фараона/. Той съвместява
няколко титли - цар на света, син на Ра, единствен жрец, жив бог. Царят за Египет е самият Египет, всичко започва от него. След смъртта си той
се въздига при боговете като равен на тях. Религията на Египет е
различна от познатите дотогава в древния свят. Тя е изпълнена само с
почитание към боговете, царя и ритуалите в тяхна чест. Всички церемонии
са създадени с една цел да обслужват и хвалят неговата божествена
природа. Самата дума фараон означава "голяма къща" или "царски дворец" и
обобощава в себе си цял Египет. Липсват всякакви следи за обгрижване
състоянието на вярващите и набирането на нови такива. Народът не познава
своя владетел, защото той почти никога не се явява пред тях, и ако все
пак това се случи при някоя открита церемония се създава голяма
дистанция между него и народа му. Религиозното съзнание на обикновените
египтяни е обработвано в насока, че редът във вселената и държавата се
поддържа благодарение на култовете и ритуалите. Има
нещо важно и съществено - фараонът е посредник между света на боговете и
този на жреците. Защо жреците? Защото те са една изключително важна и
влиятелна каста в Египет. Официално те са натоварени от владетеля да
изпълняват култа и религиозните церемонии в негово име. Заедно с това
жрецът изпълнява и други длъжности - според необходимото той може да бъде
музикант, администратор, интелектуалец и най-важното политик.
В
определени и не малко периоди от историята на Египет жреците са били
изключително влиятелни политици, които са взимали важни решения относно
външната и вътрешна политика на фараоните. Жреците имат доходи, които
идват от това, че изпълняват определени функции и задължения. Могат да
създават семейства и могат да предават постовете си на своите
наследници. Това е особено съблазнително и води до това, че с течение на
времето се създават истински династични жречески поколения. Това от
една страна е опасно за страната, защото някои жречески фамилии са
можели да съсредоточоват в ръцете си огромна власт и влияние. Започват
да се появяват влиятелни в национален план религиозни школи, които
започват с течение на времето да водят между себе си борби за надмощие и
влияние. Става така, че в един момент фараона е застрашен или зависим
от власт успоредна на неговата и нерядко той трябва да се съобразява с
нея и решенията и. Религиозните жречески школи започват да набират власт
и мощ и скоро стават известни като такива жреческата школа на Амон в
Мемфис с център храмът в Карнак. Разликата
между боговете Амон /Амун/ Ра и Атон Ра е в начина на изобразяване.
Амон Ра винаги е изобразяван като човешка фигура с глава на овен със
спираловидни рога – символ на плодовитостта или като човек с шапка от
пераун. Амун Ра е събирателно божество и е станало върховен бог по
вемето на 18 династия. Първоначално Амун (невидим, тайнствен,
безграничен) е Тиванския върховен бог творец. Тива е столица на Горен
Египет. Aтом (създал сам себе си) Ра (живот, слънце) е върховният бог на
Долен Египет със столици Мемфис и Иуну (Хелиопол). Атон Ра започва да
бъде изобразяван с нематериален образ като слънцето и отъждествяван с
него. Атон е провъзгласен за единствено божество ,а фараона и неговата
красива и небезизвестна съпруга Нефертари стават негови главни жреци.
Стелата
е от музея в Кайро. Намира се в залата с артефактите свързани с
Ехнатон. На нея фараона е изобразен като главен жрец на бога Атом Ра. До
него е изобразена и главната му съпруга и царица Нефертари. Само тя
заедно с него е имала правото да почита Атон в храма.
Религиозната
реформа обаче има много по-дълбок смисъл и е продиктувана преди всичко
от желание за политическа промяна. Ехнатон е слаб владетел. При него
Египет губи много азиатски територии и това било причината жреците да
се нахвърлят върху него. Преместването на столицата в Тел ел Амарна е
преди всичко продиктувано от желанието на Ехнатон да избяга от
репресивното присъствие и вмешателство на жреците в неговото управление.
След смъртта на фараона, последвало кървава разправа с неговите
наследници. Жреците не губили и секунда време и обявяват неговия култ
за ерес. Народа винаги е бил лесен за манипулация и силно привързан към
традицията. Детето фараон Тут Анкх Амун, което жреците поставят на
престола е една марионетка, който им позволява уж от негово име да
възстановят култа към Амон-Ра и обявяването му за династичен бог и за
главно божество. Жречеството свършва добра работа, Ра придобива някои от
характеристиките на Озирис и обратното. Озирис олицетворява духовната
смърт на човека, докато Ра е въплъщение на същия този човек, на
мистичното прераждане към една нова форма на познание и съществуване.
Получава се синтез на богове, чието въплъщение става самия фараон. Така
е постигнат максимума от религиозно вярване, а жреците подхвърлят на
обикновения египтянин идеята за възраждането, което до този момент било
привилегия само на фараоните и те повярвали, че ще споделят съдбата на
царете си и ще бъдат безсмъртни. Владетеля придобива титлите цар на
света, единствен жрец и жив бог и всички са доволни. Столица отново
става Тива, а спомена за фараона еретик е погребан в пясъците на Египет.
Същата е съдбата и на неговата столица. Монотеизма на фараона е
определен презрително като Амарнска ерес и заклеймен от жреците. Жреците
и фараона Хоремхеб се постарават да унищожат всичко, което би
напомняло за Ехнатон. Покрой него на забвение е подложена и красивата му
съпруга Нефертари /Нефертити/. Всички статуи, бюстове и имена на Ехнатон и съпругата му са унищожени и изтрити. Това, което се намира в музея е
единственото оцеляло и пощадено от времето и пустинята,за разлика от
хората,които методично са се стараели да заличат всичко свързано с
владетелската двойка.
Музея в Кайро.Саркофаг
за който се предполага, че е била поставена мумията на Ехнатон. Лицето и
картуша с името на царя са заличени още в древността.
Владетелите
между Аменхотеп III и Хоремхеб са премахнати от официалните списъци с
фараони. Предполага се, че това е част от опитите на Хоремхеб да
премахне всяка следа от атонизма и обвързаните с него фараони от
историята. Ехнатон не присъства в списъците на владетели и при
следващите фараони. Той е преоткрит през XIX век. Колкото и били старателни в усилията си да унищожат всякакъв спомен за владетеля реформатор, новата религия вече била пуснала корени в сърцата на тези които я приели. Революционните послания, които Ехнатон проповядвал относно концепцията за божественото се харесвала на египтяните. Дори и само заради факта, че облекчавала живота им откъм безкрайни жертвоприношения на различни богове под всякаква форма и образ,които поглъщали значителна част от техните доходи. Другото било значителното намаляване и ограничаване дейността на жреците и тяхното вмешателство в държавната власт и управление от които те извличали безкрайни дивиденти на гърба на обикновения египтянин.
Днес религиозната реформа проведена от фараон Ехнатон се счита за прототипа на трите основни монотеистични религии-иудаизъм, християнство и ислям.
Драги приятели и читатели, публикациите и снимките в този блог са обект
на авторско право. Всяко препубликуване, копиране в блог, форум, на
хартиен носител, или по някакаъв друг начин, използване на текста и
снимките без моето изрично разрешение и без да бъде цитиран източника, е
нарушение на Закона за авторското право.
Няма коментари:
Публикуване на коментар